Sunday, December 04, 2005

Wil je de beste kansen voor het eindexamen? Zoek een gepromoveerde docent!

Een onderzoek van de University of Buckingham heeft in Groot-Brittannië een nationale rel veroorzaakt. In het land van Newton en Kelvin maken ze zich vooral zorgen om de dalende interesse van leerlingen voor natuurkunde - 38% minder examinandi sinds 1990. Ik zelf kijk vooral op van een andere conclusie: de onderzoekers laten een statistisch significant verband zien tussen prestatie op het eindexamen en het opleidingsniveau van de docent.

De onderzoeksvraag is, wat zijn de belangrijke indicatoren van succes bij A-level exams in de natuurkunde? De allerbelangrijkste is, dat ligt voor de hand, de eigen prestatie van de leerling bij de GCSE-examens twee jaar eerder. Maar een hele goede tweede is het inhoudelijke opleidingsniveau van de leraar.

Lees dit nog een keer. Denk aan allerlei dingen die het cijfer van de leerling zouden kunnen beinvloeden. Bijvoorbeeld de samenstelling van de school, het geslacht en de etnische achtergrond van de student, maar ook de ervaring van de docent, zijn of haar opleidingsniveau in de onderwijskunde, leeftijd, noem maar op. Van al deze dingen heeft verreweg de meeste invloed het opleidingsniveau in de natuurkunde van de docent.

Nederland is een van de weinige landen in West-Europa die de opleiding van middelbare-schooldocenten geheel aan het HBO heeft toevertrouwd. In België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, en vast nog vele ander landen, zijn op z'n minst de bovenbouwdocenten altijd universitair geschoold, en meestal ook die in de onderbouw. Lange tijd riepen wij dat wij het beter wisten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home