Wednesday, August 06, 2014

Hoe plakt bandenplak het best?






Net als de meeste Nederlanders heb ik de kunst van het bandenplakken via-via opgedaan - van mijn vader, van vrienden, en van toevallige bijstaanders met commentaar op mijn techniek. De laatste paar keren wringt het een beetje: ik heb niet het gevoel dat ik echt goed snap wat ik aan het doen ben.

Om maar iets te noemen: hoe lang laat je de lijm drogen voordat je de plakker erop doet? Moet het nog nat zijn, of juist niet? Ik heb 'tien minuten' gelezen op fiets.nl, maar ook 'zeker drie minuten' of zelfs niets. Wat gebeurt er precies tussen band, lijm, en plakkertje? Ik heb het gevoel dat het oranje materiaal aan de plakkant van het plakkertje belangrijk is, maar ik weet niet precies hoe. De lijm wordt vaak solutie genoemd, wat een vorm van oplossen suggereert, maar wat gebeurt er precies? Ik weet het niet, en werd van het internet ook niet wijzer.

Dus werd het tijd voor experimenten. Irene heeft op mijn verzoek een fietsenmaker lief aangekeken en een oude binnenband geregeld: genoeg materiaal dus. Vandaag: wat voor lijmprotocol zorgt voor de beste hechting?



Experiment 1: vijf verschillende droogtijden, van 0 tot 180 seconden (toen had ik de 'tien minuten' nog niet gelezen). Verdere details: ik heb de plekken opgeschuurd en met keukenpapier schoongeveegd; geen verdere ontvetting. De lijm (Simson, nieuw gekocht) heb ik met de spuitmond van de tube zo goed mogelijk dun uitgesmeerd. De plakkers waren ronde stukken geknipt uit Simsonvellen. Dit zijn de bevindingen:  
  • Ik heb gekeken of de oranje laag goed is uitgelopen en aan de band bleef hangen, wanneer je aan de plakker trekt. Dit lijkt goed te werken zolang de lijm er droog uitziet wanneer je het plakkertje erop doet; dat was het geval bij 60 seconden of meer wachttijd.
  • Ik heb na tien minuten gekeken hoe makkelijk de plakkers eraf te trekken waren. Dat viel me tegen - alle vijf waren zonder probleem eraf te halen, en ik merkte geen verschil tussen de vijf. 
Ik was verbaasd dat alle plakkers er zo makkelijk vanaf kwamen. Dat leek me niet goed (maar zie hieronder). Experiment 2 was daarom om vier verschillende schoonmaakmethoden te vergelijken: alleen schuren, schuren en afvegen (hetzelfde als Experiment 1), schuren en met spiritus afvegen, en schuren en met terpentine afvegen (ik realiseer me nu dat ik ook 'niets doen' als protocol had moeten proberen - wijsheid achteraf). Verder 60 seconden droogtijd.
  • De band ziet er verschillend uit na de vier behandelingen: afvegen na schuren geeft uiteraard een gladder oppervlak, maar terpentine lijkt de band enigszins op te lossen - er blijft een zwart residu achter op het keukenpapiertje, en de band blijft donker zwart achter. 
  • De vraag was of er verschil in hechting was tussen de schoonmaakvormen. Dat was er zeker: bij spiritus en terpentine moest ik meer kracht gebruiken om de plakker eraf te trekken, en bleef er meer plakresidu (en zelfs wat oranje materiaal) achter op de band. 
Zelfs bij terpentine en spiritus vond ik de hechting nog onder de maat, maar ik begon me nu wel afte vragen of mijn inschatting van hechtingskwaliteit wel goed was. (Antwoord: ik weet het nog steeds niet). De verdere experimenten hadden allemaal als doel om andere variabelen te proberen.

Experiment 3: Variabele droogtijd, van nul tot 120 minuten; schuren, terpentine, 60 seconden droogtijd. Resultaat: geen enkel verschil.

Experiment 4: De lijmvrije pleisters 'BBB Leakfix': deze plak je direct op de geschuurde band, zonder lijm. Resultaat: er is een vergelijkbare laag als de oranje laag van Simson (maar zwart), die ook zacht wordt en hecht; maar de plakker is er net zo makkelijk vanaf te trekken.



Experiment 5: De voorverpakte plakkers van Simson, met een aflopende oranje laag. Verder terpentine, 60 seconden. Resultaat: geen verschil, al moest ik de band plus plakker doorknippen om goed aan de plakker te kunnen trekken: de gladde aansluiting zorgt wel voor verminderde 'pulk'-mogelijkheden, wat waarschijnlijk goed is.

Experiment 6: Iemand suggereerde om honderd hamerslagen op de plakker te geven (het argument is dat vulcanisatie een fysico-chemico-mechanisch proces is, dat het beter doet bij mechanische manipulatie en hogere temperatuur, en hamerslagen helpen bij beide). Daarom: twee plakkers, één met honderd hamerslagen, de ander zonder, verder hetzelfde protocol. Resultaat: geen verschil.

Experiment 7: Is temperatuur dan belangrijk? Meteen na plakken 20 minuten op 160 graden Celcius. Resultaat: dit was de best vastzittende plakker van allemaal. Nog steeds was het eraf te halen, maar het koste deze keer echt moeite.

Conclusie: Wat hebben we hiervan geleerd?
  • Misschien is het niet zo erg dat je een plakkertje er makkelijk af kunt trekken wanneer hij net geplakt is; misschien verandert dat namelijk over de dagen en weken erna, mogelijk ook vanwege de mechanische belasting in het wiel.
  • De volgende keer dat ik een bestaande binnenband met plakkers buiten de velg heb, zal ik kijken of die (oude) plakkers er niet zo makkelijk vanaf komen. 
  • Hoe zouden we de theorie van het langzaam verder 'garen' kunnen testen? Sommige van onze fietsen hebben een erg makkelijk demonteerbaar voorwiel. Misschien een keer een serie plakkers op plakken, en ze dan één voor één over de weken eraf trekken ... ?

7 Comments:

Blogger Unknown said...

Interessant Mark! Ik heb zelf altijd ruzie met een vriend over of je de lijm eerst moet laten drogen, of de band gelijk moet oppompen zodat de buitenband de plakker aandrukt. Zal volgende keer als ik twee gaatjes heb de proef op de som nemen!

1:52 PM  
Blogger Hak said...

This comment has been removed by the author.

7:16 PM  
Blogger Hak said...

De volgende plakkers zitten bij mij vrij snel muurvast:

http://fietsbandplakken.com/wp-content/uploads/2013/12/plakspullen.jpg

Ik schuur het een beetje op, doe er verse solutie op (is kort houdbaar!) en douw vrij snel de plakker erop, voordat de solutie helemaal droog (of 'weg') is.

Daartegenin plakken die 'ouderwetse' plakkers bij mij echt totaal niet.

http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/bandenlichters/simson-plakkers.jpg

Hebben die (veel) meer tijd nodig?

7:19 PM  
Blogger Paul Reus said...

This comment has been removed by the author.

3:46 AM  
Blogger Paul Reus said...

Dag Allen,
Ik plak al 50 jaar banden van alle mogelijke fietsen en hun banden.
1) lek binnenband opzoeken in water.
2) altijd goed droogmaken (als de binnenband nog wat lucht bevat; houen zo)
3) omgeving lek met fijn schuurpapiertje even opschuren (zit meestal in reparatiedoosje)
4) dun insmeren met solution (ruim ter grootte van de plakker)
5) 5-10 minuten wachten (de lijmlaag glanst niet meer, maar is dof)
6) plakker met lijmkant op de gedroogde lijmlaag leggen en stevig en flink aandrukken. (daar de binnenband nog wat lucht bevatte tijdens het indrogen van de lijm, zie je op de plek van het lek een wit stipje)
7) controleer zorgvuldig of de buitenband geen glas-, spijker- of steenresten heeft.
8) niet meer prutsen aan de binnenband; terug in buitenband.

3:54 AM  
Blogger Unknown said...

Allemaal leuk en aardig.
Maar neem van mij aan dat de manieren zoals genoemd het niet halen bij mijn zelf uitgevonden en beproefde methodes.
Ik geef je eerst nog een handige tip:
Heb je ook altijd last dat de lijm na de eerste keer is gebruikt voor een volgende keer is uitgehard?
Nou, de fabrikanten hebben hier een extra luchtbel voor aangebracht. Als je de eerste keer je lijm tube gebruikt, zorg dan dat de opening een hele tijd naar boven wijst, open de schroefdop en laat de lucht er uit doormiddel van drukken of tikken tegen de tube.
Knijp in de tube zodat de lijm tot de rand van de schroef opening komt en sluit de tube luchtdicht af.
Je zult mij dankbaar zijn voor deze tip als je onderweg je oude tubetje opent.

Het plakken zoals ik onder heb beschreven werkt voor alle banden, zowel butyl (normale zwarte fietsband), als latex banden (lichtgewicht en zeer rekbare binnenband met verschillende kleur mogelijkheden):

1. Zoek het gaatje op.
2. Maak met krijt een grote ronde kring die wel >5cm in diameter is, en natuurlijk met het gaatje in het centrum (met opgepompte band of leeg, dit maakt niet uit)
3. Maak de binnenkant van de krijt ring schoon met een doek of keukenpapier oid gedrenkt in wasbenzine (niet schuren of droogmaken) ”Onderweg ben je helaas op schuren aangewezen”
4. De band leeglaten als hij dat nog niet is, lijm aanbrengen en ruim uitstrijken zodat de lijm buiten de plakker nog aanwezig is.
5. Laten drogen totdat de lijm mat is geworden, dit zal normaal een 3 tal minuten duren.
6. Tussentijds heb je de gelegenheid om je buitenband te vervangen of controleren op een gaatje.
7. Plak de plakker op de gedroogde lijm en druk deze goed aan.
8. Rek nu de rubberen band met plakker uit totdat het plastiek van de plakker scheurt en trek deze er met beleid af, succes verzekerd!


Nog een tip:
Deze methode met wasbenzine werkt ook uitstekend op een EPDM dakbedekking.
De wasbenzine is niet alleen een vet oplosser, maar ook een weekmaker voor rubberen materialen, en zorgt ervoor dat er een zeer goede adhesie wordt verkregen tussen verschillende materialen.
Mvg G. Lijbaart

6:04 PM  
Blogger Fred said...

Ik ben fietsenmaker van beroep en solutie is GEEN lijm! Het vulkaniseert ik spaar meestal een kastje vol met lekken binnenbanden en ga ze vervolgens allemaal plakken. Opschuren, solutie er dun op vervolgens mag je het laten drogen hoe langer hoe beter, echt waar zelfs een uur! Vervolgens plak je het plakkertje er op en zal perfect blijven zitten na wat aandrukken! (Je krijgt het er zelfs niet meer vanaf) succes..

9:49 PM  

Post a Comment

<< Home